Professionaliseringstaak 3

Jan Willem Herder

Professionaliseringstaak 3

Natuurlijke Innovaties

 

In het propedeusejaar van de opleidingen SGM en ALO nemen alle eerste jaars studenten gezamenlijk deel aan een kennismakingskamp. Het evenement vindt plaats aan het einde van lesblok 1, einde oktober/begin november, in de Belgische Ardennen.

In een innovatief ontwerp wordt de “Ardennenweek” in het propedeuse jaar van het instituut hernieuwd beschouwd en her ontwikkelt tot een “outdoor week”.

 

Het unieke outdoor project bereikt een grote hoeveelheid studenten en biedt de uitgelezen mogelijkheid om een brede groep studenten een bijzondere en intense leerervaring mee te geven. Propedeuse studenten, studenten van beide curricula uit 2e, 3e, 4e studiefase en externe minorstudenten ervaren, leren van en met elkaar, en werken samen in één integraal leer project. Voor het outdoor leertraject in de opleidingen is dit één van de pareltjes in de gehele opleiding.

 

Dit eindverslag beschrijft het implementatie proces van het innovatieplan, en de rol die ik als veranderaar hierin vervulde. Het innovatieve ontwerp, waarin het voortraject op het instituut en de uitvoering van het project in de Ardennen wordt beschreven, is de basis voor de interventie zoals gepleegd in november 2014.

document: Natuurlijke Veranderingen

video: Bladgoud

video: Presentatie Onderzoek P3

Groei

 

In het implementatie traject van de innovatieve outdoor leereenheid vervul ik verschillende rollen. Naast mede organisator en project lid van de outdoor week ben ik coördinator van het implementatie traject, bewaker van het proces ter innovatie en tegelijkertijd onderzoeker naar de uitkomsten en opbrengsten van het verandertraject. In het voortraject ben ik eveneens opleider voor een deel van het leerplan, en coach ik studenten en collega’s in het ontwikkelen en uitvoeren van hun taken en rol als instructeur of procesbegeleider in outdoor setting. Het vervullen van deze multifunctionele rol gaat mij doorgaans goed af. Ik heb inzicht en overzicht op de verschillende organisatie processen, leer activiteiten en logistieke details in het innovatieplan.

 

Het geeft een grote voldoening als, na een lang voortraject, een complex project in volle glorie tot zijn recht komt. Tijdens de Outdoor weken loop ik 14 dagen lang te genieten van een prachtig programma en studenten die genieten, ervaren en excelleren. Ik kijk met smart uit naar de volgende editie.

 

Ik ben bovendien erg tevreden over het proces dat ik zelf heb mogen doorlopen als innovator. Werkend volgens veranderkundige principes, via een gefundeerd en stapsgewijs opgebouwd ontwerp ben ik in staat gebleken om op een constructieve wijze te leren en innoveren. De implementatie van het vernieuwde outdoor ontwerp in de outdoorweek was een kroontje op het werk van de afgelopen 2 jaren waarin ik mij als beroepsprofessional verder heb kunnen ontwikkelen in mijn vak.

 

Om de studenten intens te zien ervaren, leren, veranderen, groeien en genieten in een overweldigende, natuurlijke omgeving, is goud waard.

 

Copyright © Jan Willem Herder 2012 - 2015 All Rights Reserved