Jan Willem Herder
OVER
Mijn naam is Jan Willem Herder.
Ik ben sinds jonge leeftijd woonachtig in het noorden, in en rondom de stad Groningen, waarvan de laatste jaren in het altijd dynamische Loppersum. ik ben getrouwd met Elsbeth, samen dragen we de liefhebbende zorg voor onze dochter Lotte (2011) en zoon Tijn(2015).
Ik ben werkzaam als docent binnen het Instituut voor Sportstudies, één van de schools van de Hanzehogeschool Groningen. Binnen het instituut vervul ik taken als coördinator en docent van de profilering in Outdoor en Adventure, eveneens mijn persoonlijke passie. Ook geef ik medische trainingen op het gebied van eerstehulp. Ik ben in 1999 als outdoor-expert betrokken bij de opleidingen in outdoor aan de Hanzehogeschool. Sinds 1997 ben ik een zelfstandig ondernemer en bied ik via mijn bedrijf Crux Outdoor & Education activiteiten en cursussen aan op het gebied van buitensport.
Dit online portfolio is door mij samengesteld in het kader van de master opleiding in pedagogiek, aangeboden door de NHL in samenwerking met de Hanzehogeschool Groningen. In deze opleiding staat mijn ontwikkeling als onderwijs expert centraal, waarin inhoudelijke, pedagogisch-didactische, onderwijskundige en veranderkundige aspecten centraal staan.
Een belangrijke component in mijn pedagogische opdracht is het creëren van een veilige, respectvolle leeromgeving. Door een persoonlijke, oprechte en consequent waarderende benadering van studenten is een leeromgeving mogelijk waarin studenten zelf sturing kunnen geven aan hun leerproces, zich gesteund wetende door de begeleidende docenten die met hun kennis en ervaring kleuring kunnen geven aan het ontwikkelproces.
Ik kom uit een familie met een uitgebreide onderwijstraditie. Onderwijs en lesgeven, anderen leren, heeft in mijn leven altijd een belangrijke rol gespeeld. Van kinds af aan ben ik opgegroeid in een onderwijsomgeving. En hoewel ik vind dat je vooral vooruit moet kijken naar wat is en wat komen gaat, heeft je eigen verleden onherroepelijk effect op je tegenwoordige zijn, als persoon, mens, collega, docent. Je hebt zelf daardoor geleerd, bent veranderd. Met die bagage kan je weer anderen leren, en veranderen. Bloed kruipt waar het niet gaan kan, kennelijk. De genen van mijn overgrootvader die, tot eind jaren '30, 40 jaar lang het hoofd van de armenschool bij het Noorderplantsoen in Groningen was en zelf al geboren uit een geslacht van onderwijzers, werden via zijn dochter, eveneens lerares en weer haar zoon aan mij doorgegeven. Ik vind trots, inspiratie en motivatie in de voorgeschiedenis van mijn familie.
Terug op mijn voeten, in de huidige omstandigheid van mijn werkzaamheden, vind ik bovenal inspiratie in de interactie met mijn studenten. Naast dat ik een gedreven coördinator en ontwikkelaar van onderwijsprogramma’s ben, kan ik uitermate genieten van het lesgeven en begeleiden van studenten. Andere mensen iets leren, deelgenoot maken van mijn kennis en helpen om zelf te excelleren, blijft een passie waaraan ik me graag overgeef. Die gedrevenheid wordt gevoed door de positieve reacties van studenten en collega’s op mijn handelen als docent en collega.
Na het behalen van mijn Atheneum diploma volgde ik verschillende studies en opleidingen. Ondanks intense onderwijs- en leerervaringen op het gebied van theoretische en levende kunsten, bleef het opleiden in sport mijn hart begeren en bezetten. Mijn opleidings ervaringen;
NHL en Hanzehogeschool
Sinds jonge leeftijd ben ik gepassioneerd door de natuurlijke omgeving van bergen, bossen en rivieren. Door werk en passie verblijf ik meerdere maanden per jaar in het buitenland. Outdoor heeft een onuitputtelijke en onontkoombare aantrekkingskracht op mij. Bergbeklimmer Mo Antoine benoemde dit als “feeding the rat”, het voeden en levend houden van je ziel. Outdoor activiteiten, waaraan ik me graag overgeef.
Mijn persoonlijke logboek is inmiddels gevuld met talrijke ervaringen en prachtige projecten. Met de outdoor opleiding heb ik in de afgelopen jaren vele praktijkweken en projecten kunnen co-realiseren waarin studenten intens konden ervaren en leren. De outdoorweek in de Ardennen, zoals beschreven in mijn ontwerp- en implementatie verslagen in dit portfolio is daarin de laatste getuige. Binnenkort staat alweer de volgende praktijkweek in de besneeuwde alpen op het programma.
Bijzonder trots ben ik op een omvangrijk goede-doelen project dat ik mede mocht ontwerpen, organiseren en begeleiden voor mijn collega's van de Hanzehogeschool. In het lustrumjaar 2013 nam ik 25 collega's mee naar de hoogste berg van Afrika, de Kilimanjaro. Als "Chef de Mission" coachte ik mijn collega's naar de top van deze 5.895 meter hoge Afrikaanse reus, waarmee geld werd ingezameld om een medische opleiding in Kenia te kunnen helpen bouwen en ondersteunen.
Copyright © Jan Willem Herder 2012 - 2015 All Rights Reserved